Co je potřeba pro legální komerční provoz plachetnice v Řecku?

Hledáte loď na dovolenou? Můžete si loď půjčit od nějaké charterové společnosti, nebo využít nabídky plavby na majitelské lodi. V každém případě by jste měli vědět, jestli loď na které trávíte svojí dovolenou je loď soukromá, nebo komerční. Plout můžete jako hosté i na soukromé lodi. Důležité je právě to, že jste na takové lodi jako hosté, nikoliv jako platící pasažéři. Každá loď, na které platíte za pobyt, musí být lodí komerční. Taková loď potřebuje pro svůj provoz podstatně více dokladů, než loď soukromá. Pro legální komerční provoz lodi v řeckých vodách musí být tato loď provozována, nebo vlastněna řeckou společností NEPA. Pro zjednodušení je to něco, jako naše s.r.o., pouze s tím rozdílem, že společnost NEPA je výhradně pro komerční provoz lodí. Jak poznáte, že loď kterou si půjčujete, nebo na které plujete s majitelem je schválená pro komerční provoz? Je to vlastně jednoduché. Na takové lodi musí být charterová smlouva a na této smlouvě razítko Port Police. Pokud vám majitel není schopen takto potvrzenou smlouvu ukázat, je možné, že vaše setkání právě s úředníky Port Police bude zajímavé a v horším případě i ukončí vaší plavbu. Na druhou stranu, pokud takovou smlouvu na palubě máte, máte zároveň jistotu, že loď kterou jste si půjčili, je mnohokrát důkladně prověřena právě úředníky Port Police. Mimo jiné má taková loď technickou prohlídku a pravidelné roční revize záchranných prostředků. Pokud plujete na lodi, která nemá dokumenty v pořádku jako kapitán, vystavujete se riziku postihu a ten nebývá v Řecku levnou záležitostí. Poslední dobou jsou kontroly dokumentů téměř na denním pořádku, takže bych nedoporučoval, spoléhat se na to, že vás ještě nikdy nikdo nekontroloval.

Smyslem tohoto článku není vás zrazovat od plavby na soukromé lodi. Je mnoho krásných a daleko zajímavějších lodí majitelských, než lodí v charteru, ale na takové lodi by jste měli majitele znát a být skutečně jeho hosté. To neznamená, že mu nemůžete na náklady spojené s plavbou přispět nějakou hotovostí. Dokonce je to i vhodné, náklady na provoz lodě jsou skutečně vysoké a každá častka se hodí. Jak to tedy je? Pokud někdo nabízí půjčení lodi nebo spoluplavbu všem bez rozdílu a je to podpořeno masivní inzercí, jedná se jednoznačně o komerční záležitost a taková loď musí komerční být. Pokud vás pozve kamarád na svojí loď, na které pluje sem a tam, třeba na ní i žije a posádky bere nahodile, tak je to nadšenec a nějakou formu podpory si určitě zaslouží.

Vše výše popsáno platí pro provozování lodí pouze v řeckých vodách. V jiných zemích je to asi podobné, ale mohou se najít i velmi podstatné rozdíly.

Pokud máte zájem o plavbu s kapitánem na plachetnici Viktoria, klikněte zde: jak na to?

Pokud máte kapitánský průkaz a chcete si Viktorku pronajmout, klikněte zde: charter