Plavba s kapitánem, nebo na vlastní pěst?

Na následujících řádcích se pokusím popsat, kdy je lepší plout s kapitánem a v jakém případě se této role ujmout sám, nebo sama. Berte to prosím jako jeden z názorů, se kterým nemusíte vždy souhlasit.

Školy jachtingu chrlí každým rokem stovky a možná i tisíce držitelů různých průkazů. V některých případech jde jen o byznys, ale samozřejmě existují i školy, které se snaží adepty o kapitánský průkaz připravit zodpovědně. Nemám v úmyslu rozebírat úroveň, s jakou se dělají kurzy tam či onde, možná překvapivě, ale nepovažuji to za to nejdůležitější. Ani sebelepší kurz z nikoho za týden kapitána neudělá. V ideálním případě je na konci kurzu poučený nadšenec, který si je vědom, že ho čeká ještě kus cesty. To jak bude dlouhá, je individuální a ovlivňuje to mnoho faktorů. Jedním z nich může být i to, jak dopadla první plavba v roli kapitána.

Můžu tedy ihned po získání papírů vyplout jako kapitán? Samozřejmě, že ano. Jen je dobré vědět, do čeho jdu. Důležité je si uvědomit, že role kapitána sebou nese velkou odpovědnost a s tím souvisí nutnost dělat rozhodnutí.  Občas budete muset prosadit své rozhodnutí a to i v případě, že posádka bude mít jiný názor. Takových příkladů může být mnoho. Míříte do přístavu a posádka se těší na břeh, někdo spěchá ulovit ty nejlepší záběry, někdo se těší na nehoupající se toaletu. V přístavu je plno a k dispozici je jen jedno místo, bohužel na návětrné straně a ještě trošku za rohem. Všem je jasné, že se tam přistát dá, ale posádka v tu chvíli neřeší, že odtud budete chtít také odplout, nehledě na to, že noc bokem u mola na návětrné straně taky za nic nestojí. Musíte se rozhodnout co má v dané situaci přednost. Bezpečí pro loď, nebo vyprázdněné střevo té krásné zrzky (je jich nejmíň tak proto)? Kapitán by měl vždy v prvé řadě dbát o bezpečí pro loď, protože to je zároveň bezpečí pro posádku, takže nepřistát a najít jiné řešení. Tím může být stání o kousek dál v zátoce na kotvě, nebo vyvázání se na jinou loď a třeba i odplutí do jiného přístavu. Možná vám může popsaná situace připadat banální, ale věřte, že jako kapitán budete nejčastěji dělat rozhodnutí v podobných, na první pohled stejně banálních situacích. V takovém případě je potom třeba posádce vysvětlit, proč jste se rozhodli právě takhle, oni to většinou pochopí. Někdy je situace taková, že i přesto, že jste vyvázáni v přístavu a posádka se chystá na večeři do města, budete muset na lodi zůstat. Počasí se horší a není jisté, jestli se kotva udrží. Pokud máte na lodi kapitána, je to jeho starost a běžte se klidně bavit, pokud ne, budete muset svojí slečnu poslat s kamarádem a hlídat loď sám. Jsou to možná jen úsměvné příklady, ale jako kapitán jste odpovědný za dost drahé plavidlo a nedejde se zmást pocitem, že vše řeší složená kauce. Tohle je jen malá ukázka toho, co vás v roli kapitána čeká a není žádný důvod se nechat odradit. Každý začátek vyžaduje větší míru pozornosti, pokory a respektu, ale s každou další plavbou si to užijete víc a víc a nakonec ten pocit, je taky fajn:-).

I plavba s kapitánem má svoje rizika. Budete týden na malém prostoru s cizím člověkem a dopředu nevíte co je zač. To je prostě fakt. Naštěstí se v dnešní době dá dostat k tolika informacím, že by mělo jít toto riziko minimalizovat. Existují hodnocení na sociálních sítích, když se budete trochu snažit, tak by neměl být problém, doptat se někoho z dřívějších posádek, nebo napoví už jen způsob komunikace před vyplutím.

Konečně se dostáváme k tomu, proč je výhodné plout s kapitánem. Největší výhoda je, že si tu dovolenou na lodi budete moc opravdu užít a vyhnete se zbytečně stresovým situacím. Kapitán je na lodi odpovědný úplně za vše a měl by k tomu tak i přistupovat. Nechte tedy starosti kapitánovi a užívejte si dovolenou. Odpadnou vám všechny starosti spojené s převzetím, ale hlavně s vrácením lodi, také nemusíte řešit kauci a její pojištění. Další výhodou je, že kapitán zná místa, ve kterých se pohybujete. To může být příjemné, když nevíte kam na večeři, nebo velmi užitečné, když je třeba se někde schovat před blížící se bouřkou. Na závěr jsem si nechal znalost lodi a schopnost jejího ovládání. Pokud se vydáte na moře s někým kdo svoji loď dokonale zná a ovládá, můžete si užít i plavbu v podmínkách, ve kterých byste třeba v roli kapitána, nechtěli být. Taková zkušenost se může v budoucnu dost hodit. Mít na lodi kapitána neznamená, že se nechám jenom vozit. Během plavby byste se měli dostat úplně ke všem činnostem, záleží jen na tom, jestli budete mít chuť. Zažil jsem jedenáctiletého kluka, který třetí den na lodi kormidloval stoupačku ve dvaceti uzlech, s úsměvem na tváři a bez větších chyb.

Teď už se naskýtá otázka, kde kapitána najít. Asi bych si vybíral někoho, kdo má k místu nějaký vztah. Obrovská výhoda je, že se dá najít opravdu všude. V Chorvatsku jich budou možná desítky, v Řecku je nás také dost, výborné kapitány najdete ve Skotsku, v Severním moři je taky pár nadšenců a českého kapitána seženete i v Karibiku.

Přeji mnoho příjemných chvil na lodi a šťastnou volbu.

…každý může plout:-)

 

Pokud máte zájem o plavbu s kapitánem na plachetnici Viktoria, klikněte zde: jak na to?

Pokud máte kapitánský průkaz a chcete si Viktorku pronajmout, klikněte zde: charter